
För mig, och säkert för många andra, är Sverige och rally nästan synonymer. Jag minns själv hur min far tog med mig till Värmlandsskogarna på 80-talet. Känslan när bilarna dånade förbi i snön… Jag var fast! Våra vidsträckta skogar, slingrande grusvägar och isiga vinterlandskap har inte bara fostrat världsmästare, utan också skapat några av sportens mest legendariska rallysträckor. Häng med på en resa genom den svenska rallyhistorien, där vi utforskar vägarna som format sporten och bjudit på oförglömliga ögonblick.
Midnattssolsrallyt och de första legendariska sträckorna
Allt började 1950 med Midnattssolsrallyt, en tävling inspirerad av Monte Carlorallyt. Tanken var att marknadsföra Sverige, men det blev startskottet för en fantastisk svensk rallyera. Redan från början introducerades specialsträckor, som Evertsberg–Fiskarheden och Ljungdalen–Skålan. Dessa sträckor, med namn som ‘De 365 backarnas väg’ och ‘I midnattssolens land’, skvallrade om den varierande och utmanande terrängen. En sträcka som snabbt blev en favorit, och som lever kvar i minnet än idag, var Skeppsta–Öllösa i Sörmland, som introducerades 1954.
En annan sträcka som tidigt utmärkte sig var Husås–Andviken. Det var här, 1956, som Allan Borgefors satte ett imponerande sträckrekord och flög hela 27 meter i ett hopp! Husås–Andviken blev snabbt känd som en utmanande och spektakulär etapp. 1963 var det dags igen, då slog Berndt Jansson nytt sträckrekord på samma plats.
Svenska Rallyt tar över
1965 skedde en stor förändring. Midnattssolsrallyt blev Svenska Rallyt och flyttades till vintern. Detta skapade helt unika förutsättningar med snö och is, och rallyt fick en ny karaktär. Från 1967 och ända fram till 2016 var det Karlstad som var navet, och Värmland blev rallyts hjärta. Sträckor i regionen blev synonyma med tävlingen. Men, som vi alla vet, klimatet förändras. Mildare vintrar och snöbrist tvingade fram en flytt norrut i Värmland. Klassiska sträckor som Bäckelid, Storfors och Hult försvann, och jag vet att många med mig sörjde detta. Dessa sträckor representerar en svunnen tid, en era när Värmland var synonymt med Svenska Rallyt.
Vargåsen och Colin’s Crest
Ingen genomgång av Svenska Rallyts sträckor är komplett utan att nämna Vargåsen. Denna sträcka är en av de mest ikoniska, mycket tack vare det världsberömda krönet, Colin’s Crest. Det är en speciell känsla att stå där, bland tusentals andra rallyentusiaster, och se bilarna flyga fram. Krönet fick sitt namn efter den legendariske Colin McRae, som 1997 gjorde ett makalöst hopp just här. Sedan dess har Colin’s Crest varit en samlingspunkt för publiken, och varje år delas Colin’s Crest Award ut till den som hoppar längst. Rekordet? Hela 45 meter, satt av Eyvind Brynildsen 2016! Vargåsen är dock mer än bara krönet; sträckan börjar med en slingrande del över ett kalhygge, med kurvor och hopp som verkligen sätter förarna på prov.
Andra minnesvärda sträckor
Men det finns fler sträckor som förtjänar att nämnas. ‘Soptönnan’, till exempel. Det namnet fick den för att den var så krävande – den förlät inga misstag! Det var just här som Kenneth Eriksson, 1997, säkrade sin sista seger i Svenska Rallyt genom en otroligt snabb körning. Sedan har vi Häljebyn–Stömne, en 47 kilometer lång sträcka som spelade en avgörande roll 1982. Flera Audi-förare hade problem här, vilket öppnade för Stig Blomqvist att ta en oväntad seger. Häljebyn–Stömne är ett perfekt exempel på hur oförutsägbart rally kan vara.
En sport i ständig förändring
Rallysporten är inte statisk, den utvecklas hela tiden. Nya sträckor tillkommer, och tekniken förändras. Kabelvägen har på senare år blivit en favorit bland förarna, känd för att vara tekniskt krävande. Vallentuna Motorklubb (VMK) har också bidragit till rallyhistorien genom åren, med tävlingar som Gustav Wasarundan, Tuna Specialen och YRC-Sprinten. Gällsta-sträckan, som introducerades i YRC-Sprinten 2019, har snabbt blivit populär, med sina tekniska och snabba partier – en riktig utmaning!
Teknikens inverkan
Samtidigt har teknologiska framsteg, som fyrhjulsdriften i Audi Quattro, förändrat sporten i grunden. Stig Blomqvist, en av mina personliga favoriter, bytte till Audi 1983. Året efter, 1984, vann han VM-titeln i en Audi Quattro Sport. Det var stort, inte bara för Stig, utan för hela rally-Sverige. Det var nämligen den senaste VM-titeln som vunnits av en svensk förare.
Mot en ny era
Även i modern tid skapas nya klassiker. I East Sweden Rally har Stångebrofältet och Linköpings Motorstadion Sviestad blivit riktiga publikmagneter. Stångebrofältet, en asfaltsträcka mitt i Linköping, ger verkligen publiken en chans att komma nära bilarna. Sviestad, å andra sidan, bjuder på en mer traditionell rallyupplevelse, med sin Power Stage som avslutning på tävlingen.
Umeå och framtiden
För att säkra snötillgången flyttades Svenska Rallyt 2022 till Umeå. Red Barn Arena har blivit en ny centralpunkt, och jag måste säga att det är en fantastisk publikarena. Visst, jag saknar de klassiska värmländska sträckorna, det gör nog många, men rallyt måste anpassa sig till nya förutsättningar.
Arvet lever vidare
Men även om Svenska Rallyt flyttat, lever arvet från de klassiska sträckorna vidare. Evenemang som Royal Rally of Scandinavia är viktiga, de håller historien vid liv genom att visa upp klassiska bilar och veteranförare. Och vet ni vad? Det finns faktiskt planer på att återinföra klassiska rallysträckor i EM-rally! Det är något jag verkligen ser fram emot. Midnattssolsrallyt 2025 planerar också att använda klassiska vägar i Sörmland, runt Flen, Eskilstuna och med Ericsbergs Slott som bas – det låter som ljuv musik i mina öron!
Mer än bara vägar
De legendariska svenska rallysträckorna är mer än bara asfalt, grus och snö. De är en del av vår motorsportshistoria, en berättelse om mod, skicklighet och en aldrig sinande passion. Från Midnattssolsrallyts första trevande steg till dagens högteknologiska tävlingar – dessa vägar fortsätter att fascinera och inspirera, både mig och förhoppningsvis många med mig.