Rallybilarna och dess utveckling


Article 7

Precis som allt annat här i världen så sker det utvecklingar av saker och ting. Det gäller även när det kommer till bilar och till rally, även om grundidén om rally i stort sett har varit densamma sedan dess start. Den största förändringen inom rally är dock själva bilarna i sig. Det läggs mer och mer vikt på tillverkarna av bilarna och vissa tävlingar är i stort sett primärt en tävling mellan tillverkare av bilar och delar snarare än mellan förarna.

Till en början var det inte mycket skillnad på en vanlig bil och en bil som används i rally, detta ändrades dock efter 2:a världskriget då man började göra vissa modifieringar på rallybilarna, detta skedde dock inte i någon särskilt stor utsträckning förrän in på 1960-talet vilket innebär att många fler hade råd att vara med och tävla på samma villkor.

När intresset växte blev dock även tillverkare intresserade av att visa hur bra bilar de kunde tillverka. De började då modifiera sina bilmodeller till att vara speciellt lämpade för just rally. En av dessa var faktiskt den klassiska Mini Cooper som tillverkades av British Motor Corporation år 1962. Kort därefter tillverkades Ford Escort Twin Cam som var en av sin tids mest framgångsrika rallybilar.

Många tillverkare var dock inte intresserade av att modifiera sina bilar för att användas inom rally. De tillverkade därför helt nya bilar som var lämpade särskilt för rally. En av dessa var Renaults A110 Berlinette coupé. Tillverkare av bilar började även att anställa egna förare av bilarna.

Under 1980-talet klev även tillverkaren Audi in på rallyspåret. De hade tidigare inte varit särskilt intresserade av rally men tillverkade en ganska stor och bastant bil som kallades Audi Quattro. Den var fyrhjulsdriven vilket egentligen inte var tillåtet inom rally vid tiden men reglerna ändrades och bilen blev en vinnare särskilt på hårda underlag så som snö och is. Finska Hannu Mikkola vann världsmästerskapen med Audi Quattro år 1983.

De flesta förarna var under 1950-talet amatörer och betalades väldigt lite eller ingenting alls. Däremot kunde de tjäna pengar genom att vinna tävlingar. Den första superstjärnan inom rally som tjänade mycket pengar är troligtvis svensken Erik Carlsson som körde för Saabs räkning.

Under 1960-talet ändrades detta ännu mer och BMC anställde väldigt många unga finska talanger som hade förvärvat sin skicklighet på de finska vägarna med ofta isiga och hårda underlag. Därmed föddes den moderna professionella föraren. De dök sedermera upp över hela Europa i takt med att andra länder vill utmana dessa. De flesta kom från länder så som Tyskland, Storbritannien och Spanien. Idag finns det professionella rallyförare utspridda över hela världen och sporten utvecklas hela tiden i takt med att det kommer nya bilar att tävla med.