Rallyns olika klasser


I rally finns det 6 olika bilklasser och en klass som nu är utdöd. Detta har att göra med hur bilarna får vara byggda samt vilken klass förarna tillhör, och därför ska vi kortfattat gå igenom dem i den här artikeln.

A-gruppen

Rallyns friaste klass kallas för grupp A. Det betyder att bilarnas begränsningar är få och att de kan vara ordentligt trimmade om man vill. Bilarna i grupp A är ofta de fordon som används till stora rallytävlingar och de kan vara tvåhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna. Bilarna måste alltid vara fabrikstillverkade.

B-gruppen – en förlorad klass

B-klassen varade mellan 1982 och 1986 men finns numera inte kvar. Anledningen var att det var klassen där bilarna var som mest trimmade, vilket naturligtvis bidrog till höga risker och en del olyckor. Bilarnas motorer hade flera hundra hästkrafter och blev älskade av rallyfans världen över. Tyvärr innebar det olyckor – bland annat en dödlig utgång för Henri Toivonen och hans co-driver. Klassen gjorde en snabb comeback under 90-talet men existerar numera inte längre.

Grupp N

I grupp N är det modifierade standardbilar som gäller. Alla dessa bilar måste ingå i en serieproduktion som tillverkas i minst 2500 ex. Man får till viss del trimma motorn elektronisk och man kan också byta ut växellådan, bromsar och stötdämparen.

H-gruppen

Grupp H är en klass som bara gäller på ett nationellt plan och man får varken trimma turbon eller kompressorn, det vill också säga, ingen dieseltrim alls. Annan trimning till viss del är tillåten. En modell som är vanlig är Toyota Corolla. Under 2018 har nya regler öppnat upp för att både äldre och modernare bilmodeller ska tas in i klassen.

E-gruppen

I E-gruppen är det helt otrimmade bilar som körs och bokstaven E står helt enkelt för ekonomi. Antingen är bilen en vanlig standardbil eller en homologerad bil som endast får användas i tävlingssammanhang och måste besiktigas var 8:e månad. Alla bilar måste också vara tvåhjulsdrivna, så fyrhjulsdrivna får alltså inte förekomma. Bilarna får heller inte vara yngre än 17 år.

Appendix K

Gillar man att se äldre kärror köra omkring på rallybanorna, är det Appendix K man ska titta efter. Bilarna kan vara både två- och fyrhjulsdrivna men de får inte vara tillverkade senare än år 1981. I klassen Appendix K ser man också till åldersgränser och därför är denna klass uppdelade i mindre klasser.

Förarklasser

Klasserna indelas också i förarklasser – med andra ord A-, B- och C-klasser. Det finns också ungdomsrally som sträcker sig till förare som är mellan 16-18 år gamla.

Kontroller

Alla bilar som används inom rally måste kontrolleras relativt ofta och alltid innan en tävling. En A-besiktning är den besiktning som utförs i samband med tävling medan en B-besiktning är enklare.

 

I Sverige är det Svensk Bilsport som är ansvariga för rallysporten.