Folkrace – rally för alla


En typ av rally som har fått ett ordentligt fäste i Sverige är folkrace. Det är gamla bilar som används för loppen och de behöver vara anpassade efter en del föreskrifter och regler. Loppen körs ute på landsväg och kan gå både på asfalt och grusvägar.

Folkrace startade i Finland

Folkrace startade i Finland där det kallades Jokamiesluokka eller Jokkis som på finska betyder “en klass för alla”. Från Finland spred sig sedan sporten vidare till Sverige och 1981 kördes det första loppet. Sporten blev direkt populär och redan det första året kördes 63 lopp i Sverige. Efterhand spred sig folkrace vidare till Norge och Danmark.

En bilsport för alla

Tanken med folkrace är att det ska vara en bilsport för alla och därför är kostnaderna lägre för att köra folkrace än många andra bilsporter. Det är lätt att börja, och att köra nybörjarlopp är något alla kan göra med lite förkunskaper. Sporten lever kvar år efter år och ibland har den kallats “bildöden” eftersom gamla bilar ofta körs sönder helt i ett lopp.

Den som vill vara med och köra folkrace behöver först och främst skaffa en bil. De bilar som används är begagnade bilar som inte längre finns med i trafikregistret. Bilarna behöver sedan utrustas med säkerhetsutrustning. De behöver förstärkningar och en störtbåge för att öka skyddet vid avåkningar. Förarstolen behöver bytas ut till en tävlingsstol och säkerhetsbältet behöver bytas ut till ett med fyrpunktsfäste. En del personlig utrustning krävs för att uppfylla de krav som ställs ur säkerhetssynpunkt.

  • En viktig del i folkrace är att de banor som bilarna körs på ska vara utformade för att det inte ska gå att köra över 80 km/h som är den tillåtna maxhastigheten.
  • Förare får börja köra det år de fyller 15 år. Innan en förare får starta behöver han eller hon ha gått en utbildning.

Regler för att köra ett lopp

Det finns flera klasser inom folkrace och de delas in i juniorer som är 15-17 år, samt seniorer där det är damer och herrar som är 18 år eller äldre. En tävling körs oftast genom kvalomgångar där det kan vara mellan tre till sex bilar i varje heat. Efter att kvalen har körts är det finaler och antalet finaler beror på hur många som deltog i kvalen. Finalerna kan även ha olika upplägg kring hur den slutliga vinnaren koras. En sak som skiljer sporten mycket mot annan bilsport är att förarna kan behöva sälja sin bil efter varje tävling. Det är en del av sporten och något som verkligen har bidragit till att det inte byggs några värstingbilar. Särskilt som priset för en folkracebil är fast och satt till 8000 kronor per år. Även om bilen säljs kan föraren behålla sin egen utrustning.

Sporten är väldigt publikvänlig och alla i teamet kring bilen brukar få en väldigt bra kontakt. I folkrace är det tillåtet att knuffas lite under loppen vilket bidrar till att körningen blir väldigt tuff och spännande att se som publik.